Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie pochwalił się wynikami sprzedaży biletów w I półroczu 2015 r. Wzrosły zarówno liczba, jak i wartość sprzedanych biletów względem analogicznego okresu w zeszłym roku. Wpływy do budżetu z tytułu sprzedaży i windykacji zwiększyły się o 33 mln zł. – Cieszą te wyniki ekonomiczne. My jesteśmy zobowiązani, by o ten pieniądz publiczny walczyć – mówi Wiesław Witek, szef Zarządu Transportu Miejskiego.
ZTM w Warszawie wyciąga pierwsze wnioski związane ze sprzedażą biletów po pierwszych dwóch kwartałach 2015 r. Wyniki można już porównywać z analogicznym okresem zeszłego roku – od początku 2014 r. obowiązuje nowa taryfa m.in. z Kartą Warszawiaka, uprawniającą osoby mieszkające i płacące podatki w Warszawie do tańszych przejazdów oraz nową rolą biletów jednorazowych, które teraz umożliwiają też przesiadki.
Jak informuje organizator, pasażerowie kupili w I kwartale tego roku znacznie więcej biletów niż w podobnym okresie zeszłego roku. Sprzedano łącznie ponad 39,8 mln sztuk biletów, podczas gdy w 2014 r. było to 36,3 mln. Jeżeli spojrzeć na wartość sprzedanych biletów, to wzrost wpływów wynosi prawie 30 mn zł. W I półroczu 2014 r. wpływy wyniosły blisko 379 mln zł, a w tym roku już 407,6 mln zł. – Wykonaliśmy ponad 50% planu – cieszy się Monika Obrębska, szefowa działu sprzedaży biletów w ZTM-ie.
Najpopularniejsze jednorazowe
Spory, 15-procentowy wzrost odnotowano w sprzedaży biletów jednorazowych przesiadkowych – w pierwszym półroczu 2015 r. sprzedano ok. 16,6 mln sztuk, a rok wcześniej ok. 14,5 mln sztuk. O pięć procent wzrosła również sprzedaż biletów 20-minutowych. W kwestii biletów weekendowych zanotowano o ponad 6 tys. więcej skasowań – w sumie 54 tys. w I półroczu tego roku.
Bardziej popularne są również bilety długookresowe. Zanotowano w sumie 11-procentowy wzrost sprzedaży. W I półroczu 2014 r. pasażerowie kupili 1,7 mln biletów 30-dniowych oraz ponad 560 tys. kontraktów 90-dniowych. W tym roku było to już odpowiednio 1,9 mln oraz blisko 630 tys.
Wzrosła też liczba kontroli, choć jednocześnie – z czego cieszy się ZTM – spadła liczba osób „ujawnionych bez biletu” w przeliczeniu na liczbę kontroli. Ogólnie jednak do budżetu liczba wzniesionych opłat wzrosła o ponad 3 mln zł do 16,5 mln zł. W sumie więc, razem ze sprzedażą biletów, wpływy były o 33 mln zł wyższe względem I półrocza zeszłego roku.
Sukces w uszczelnianiu systemu
Z czego biorą się pozytywne rezultaty sprzedaży? – Tak dobre wyniki w I półroczu to efekt dostosowania taryfy do potrzeb pasażerów – mówi Monika Obrębska, szefowa działu sprzedaży biletów w ZTM-ie. Słowa te mogą nie odpowiadać jednak w pełni rzeczywistości – taryfa po ostatnich zmianach została zubożona. ZTM nie ma właściwie w ofercie biletów – poza weekendowymi – które służyłyby podróżnym korzystającym z komunikacji tylko przez kilka dni (ale mniej niż miesiąc).
– Podejmujemy również działania, które mają na celu poprawę dostępności biletów komunikacji miejskiej – dodaje Obrębska. Do dyspozycji pasażerów przeznaczono 18 punktów obsługi pasażerów, 36 automatów ZTM-u na stacjach II linii metra, 492 biletomatów innych operatorów, 1400 punktów detalicznych (kiosków) oraz 1560 biletomatów w pojazdach. Bilety można tez kupować przez telefon i internet.
Jednak główną przyczynę sukcesu urzędnicy upatrują w czym innym. – Najważniejsza rzecz, która wpłynęła na wynik finansowy, to modernizacja systemu pobierania opłat, który został uszczelniony – podkreśla Obrębska. Możliwość nieautoryzowanego i nielegalnego kodowania została, jak podkreśla ZTM, skutecznie wyeliminowana.
ZTM nie ma złudzeń, że system będzie wiecznie szczelny. – Pojawiły się już próby obecnego systemu zabezpieczeń. Staramy się jeszcze nie cieszyć, bo pewnie cała walka przed nami, ale widząc ruchy, możemy reagować. Nie będzie więc zmasowanego ataku – mówi Wiesław Witek, szef ZTM-u. Jak dodaje, pojedyncze zgłoszenia zostały przekazane do organów ścigania. – Dbając o pieniądz, staramy się robić wszystko, by nikt tych pieniędzy nam nie kradł – podkreśla Witek.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
